Krachttraining

Krachttraining. De laatste sport die erbij is gekomen. En verslavend, zeker, in grote mate. Dat had ik niet verwacht. Ik ging namelijk helemaal niet voor mijzelf naar de sportschool. Ik reed op mijn paard en rende. Het tempo nam toe tijdens het rennen, ik ging zo een 10,5 tot 11 km per uur en vond dat helemaal goed zo. Maar mijn middelste zoon mocht van mij iets lichter worden. Dat kwam met de begeleiding van de schoolarts niet van de grond. Negatief gezeur over teamsporten waar hij geen zin in heeft. Onzin over afvallen met zes boterhammen met beleg per dag. Dat at hij niet eens, op minder kwam hij ook al aan.

 

Dus stapte ik de sportschool in en sprak de meiden achter de balie aan. Ik was op zoek naar een diëtist en een personal trainer, of ze zoiets voor mijn zoon konden regelen. Omdat ik mijn zoon wel wat onder druk zette zo dacht ik dat het handig was als ook wat broers en zussen lid zouden worden, en ach ja, ik zelf ook maar, kon ik een beetje hobbelen op de loopband terwijl mijn zoon zijn vet in spieren ging omzetten. Mooi plan toch?

 

Terwijl ik, tijdens de training van mijn zoon, een beetje stond te hijgen op een loopband in de hitte, kijkend naar een schermpje of naar wat zwetende lijven om mij heen, schrok ik op van de personal trainer van mijn zoon die ineens naast mij opdook.

 

Hij had een hele verhandeling over krachttraining en hoe dat zou kunnen bijdragen aan mijn andere sporten. Hij had gelijk en heeft nog steeds gelijk. In mijn stukjes over paardensport en hardlopen vind je hier meer over.

 

Krachttraining heeft dus veel invloed op je. Op hoe je je voelt. Op hoe je presteert. Op hoe je eruit ziet. Op hoe je bent voor anderen, je kinderen, maar zeker ook voor je partner. Ook heeft het invloed op hoe je je werk doet. Het heeft invloed op de hoeveelheid die je kunt eten. Zelfs over hoe warm of koud je het hebt. En het inkoppertje, hoe sterk je bent. Ik wil het je punt voor punt even verder uitleggen.

 

Over het algemeen word ik heel vrolijk van krachttraining. Ik kan mij voorstellen dat ik anders niet zoveel energie zou kunnen steken in het begeleiden van vier pubers en hun kleine broertje en in het eindeloze huishouden. Want wie wordt er nou blij van stofzuigen? Ramen lappen? Wanneer doe ik dat laatste eigenlijk, ach, laat ook maar. Wassen moet ik wel. Heel veel. Heel geestdodend. Door te sporten hou ik het in evenwicht. Beter dan drank of slaappillen, toch?

Je prestaties gaan omhoog. Kan niet anders, het maakt je mentaal en fysiek sterker. Wie goed in haar vel zit, is productiever. En dat geldt voor alles wat je doet. Dus ren ik nu rustig 12 km per uur. Zit ik keurig rechtop mijn paard en kan ik dat volhouden, ook als ik eens echt door moet pakken. Ik word niet moe van doorzitten in draf of een kwartiertje galopperen. Ik blijf stabiel in mijn zit en het rijden op mijn paard. Met de wedstrijden zijn de resultaten in een duidelijke stijgende lijn gekomen. Natuurlijk is dat ook de rechtstreekse training met het paard zelf, maar als ik op de gemiddelde wedstrijd kijk, zijn er, met name onder de ruiters boven de 50, genoeg tussen die ook eens naar de sportschool zouden moeten komen. Probeer het eens. Het is noodzakelijk voor jou en voor het paard. Want die heeft het allemaal maar te pikken.

Je uiterlijk verandert door krachttraining. Dit is zeker bij mij het geval, mijn benen zijn echt heel bespierd, ik heb ronde billen, ik ben strakker in mijn buik gekomen, ondanks dat ik vijf keer zwanger ben geweest. Je ziet al mijn spieren in mijn rug en mijn armen goed lopen. Natuurlijk zit hier een heel management omheen. Spieren vormen zich niet als je bezig bent met de training, maar daarna. Je moet dus rusten. Na een goede training heb je spierpijn. Er is schade ontstaan aan de spieren. Aan het begin kun je je afvragen waar je nu weer aan bent begonnen. Iedere keer spierpijn, wil je dat wel? Het gekke is dat het went. Er komt een moment dat je geen spierpijn pas gek vindt. Maar goed, nu is er dus spierpijn en wil je spier zich herstellen en nog een beetje meer. Want het lichaam gaat zich voorbereiden op de volgende aanslag. De spier wordt verder opgebouwd, de schade herstelt zich en nog wat meer. De spier wordt groter om zich voor te bereiden op je volgende training.

Dus daarvoor neem je een dag rust. Of zelfs twee dagen. Trainen met spierpijn is zinloos. Naast de rust moet je ook de bouwstoffen binnen krijgen om de spier te laten herstellen. Weefsel is eiwit, je spieren bestaan uit eiwit. Binnen een uur na je training moet je wat eiwit binnen krijgen. Persoonlijk heb ik dat nog nooit met een eiwitshake gedaan, ik vind een bakje kwark of Griekse yoghurt veel lekkerder. Of wat noten. Of gewoon wat plakjes kipfilet, mag best een crackertje onder, al vinden sommige mensen dat je bang moet worden voor koolhydraten. Onzin natuurlijk, de motor gaat ervan aan, lekker nemen dus. Wel de langzame varianten, dus geen suiker of wit meel, maar wel volkoren en in zekere mate wat vruchtensuikers.

Veel jonge meiden durven helemaal niet meer te eten. Onzin. Zonder eten word je niet mooi. Als je niet eet kun je nooit een zwaarder gewicht tillen. Eet, ontwikkel je spieren, wordt sterk en geniet van je leven, dat kan! Eet wel gezond, lees daarover meer op mijn website en probeer wat recepten uit.

Krachttraining maakt je blij en gelukkig, dus heb je meer positieve energie voor je gezin over. Je wordt veerkrachtig en gelukkig, dus je kinderen ook. Bovendien hebben ze jou als voorbeeld en dat vormt ze meer dan je zelf doorhebt.

En je partner geniet gewoon mee. Want krachttraining zorgt voor een prachtige hormonale balans. Dus ben je ook beter tussen de lakens. Bij beide bezigheden krijgt je testosterongehalte een booster. Dus geniet van je lichaam en laat je partner lekker meedoen. Aan zelfvertrouwen heb je uiteindelijk ook geen gebrek meer.

De invloed op je werk komt weer voort uit je stemming. Ik werk in de verpleging. Dat kost veel energie op zijn tijd. De onregelmatigheid kan mij echt opbreken, maar ook dan voel ik mij veel beter na het sporten. Ik weet zeker dat ik ook op de werkvloer beter presteer door te sporten.

Een hele belangrijke, hoeveel kun je eten.... Heel veel, maar wel voornamelijk de juiste producten. Geen vulling, maar voeding waarmee je je spieren opbouwt. Kijk naar mijn tips en recepten en leef je uit. Word niet te streng voor jezelf. Ik ga je geen dieet aanpraten, maar een manier van leven. Waar je je goed bij voelt en je voldaan bent met voldoende gezonde voeding. Neem ook ruim uit de natuurlijke zoete hoek, kies voor soorten fruit in salades, gerechten en bij je ontbijt. Pompoen, wortel, zoete aardappel en pruimtomaatjes snoep je gezond weg. Hoe meer je traint, hoe meer je kunt eten. Spiermassa kost energie, ook als je niks doet. Met het sporten wordt je stofwisseling sneller. Krachttraining is dan ook zeer efficiënt in de strijd tegen overgewicht. Hoeveel je kunt eten is persoonlijk. Je moet dit zelf uitvinden. Honger hoeft niet, sterker nog, is geen optie. Met honger kun je niet sporten en breek je je lichaam af. Spieren kunnen niet herstellen, je wordt niet sterker en je wordt blessuregevoelig.

Een jaar geleden zag ik heel, heel erg tegen de winter op. Ik was eerder wat mager dan wat voller en had het altijd koud. Blauwe nagels, blauwe lippen, ik schrok er soms zelf van. Nu kan ik het prima hebben. Het scheelt beslist een laag kleding, mijn motor staat aan. Ook als ik gewoon zit. Voor het eerst in mijn leven hoor ik mensen soms om me heen zeggen dat het ergens koud is en ervaar ik dat zelf helemaal niet.

En dan tot slot de ervaring dat je echt sterker bent. Voor mij toch wel makkelijk. Boodschappen voor zeven man? Ik draai er mijn hand niet voor om. Patiënten uit bed helpen? Ik geef mijn hand en sta als een muur... Ze staan zo naast hun bed! Niet het belangrijkste effect misschien, maar toch wel erg makkelijk.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Natuurlijk wel. Soms moet je echt even een drempel over om je naar de sportschool te slepen. Ik heb voor de luxe van een personal trainer gekozen. Kost wat, dat is zeker waar, maar het haalt heel wat drempels weg. Twee tot drie keer per week spreek ik met hem af en dan ben ik er ook. Dat is ook normale beleefdheid natuurlijk, afspraken kom je na. Met jezelf, maar nog meer met anderen. Dus ga een avondje minder uit per week, doe een vakantie of een weekend weg minder en investeer in jezelf. Een personal trainer werkt op lange termijn, al die uitstapjes zijn maar momenten.

Wat ook werkt is een sportmaatje. Eerlijk gezegd had ik er op een zeker moment wel drie, dat gaat dus ook weer niet lukken. Vindt iemand die bij je past. Mijn leukste sportmaatje beschikt over een goed gevoel voor humor gecombineerd met een enorme drive. Zo sta ik er ook in en dan kun je je echt aan elkaar optrekken.

Op zoek naar inspiratie? Steeds hetzelfde aan het doen? Ook nu kun je het beste een personal trainer in de arm nemen. Het is gewoon leuk om steeds gevarieerd te trainen. Bovendien prikkel je spiergroepen steeds op een andere manier, daardoor verbeter je jezelf sneller.